Hoornbeeck College
Locaties

Waarom op het Hoornbeeck werken? Docenten delen hun drijfveer

Waarom kiezen docenten ervoor om les te geven in het mbo? En als ze die keuze maakten, waarom dan bij een reformatorische instelling? We vroegen het aan twee docenten: D. Bustraan en B. Hofman.

Docente Bustraan werkte als kinder- verpleegkundige in een ziekenhuis, als leidinggevende in de thuis- en kraam- zorg en maakte een carrièreswitch naar het onderwijs.

Ze werd docent Verpleegkunde op Hoornbeeck-locatie Goes. “Mijn drijfveer? De leefwereld van mbo-studenten op dit moment. Er wordt enorm aan ze getrokken. Ze moeten op hun leeftijd veel belangrijke keuzes maken en ik mag meelopen, een gids zijn. Ja, ook op het terrein van het geloof”, vertelt de docente. “Studenten komen met allerlei vragen naar me toe, bijvoorbeeld over hun houding als christen-verpleegkundige tegenover collega’s en patiënten van wie ze de levensovertuiging niet kennen. Een docent is wat mij betreft dé aangewezen persoon om naar toe te gaan met dit soort vragen. Ik herken die vragen, met veel worstelde ik zelf ook toen ik als leerling-verpleegkundige in Bergen op Zoom woonde en werkte.”

"Je kunt studenten de weg wijzen. Niet door boven, maar naast ze te staan"

Het fijne van het mbo is dat je echt een gesprek kunt aangaan met studenten, vindt docente Bustraan. “Je kunt ze aanspreken op hun verantwoordelijkheid en met je antwoorden de weg wijzen. Niet door boven, maar naast ze te staan, vanuit een leven in afhankelijkheid van de Heere.” Ze noemt een praktijkvoorbeeld waar studenten tegenaan lopen tijdens bijvoorbeeld stages. “Een patiënt is uitbehandeld en zal binnenkort sterven. Verpleegkundigen lopen niet met de Bijbel in de hand rond, maar kunnen wel een vraag stellen. Bijvoorbeeld: bent u bang om te sterven of heeft u angst voor de pijn? Zo’n openingszin leidt soms tot een gesprek. Als docent help je studenten verder door dit soort concrete adviezen te geven.”

VOORRECHT

Waar docente Bustraan vooral met meiden te maken heeft, geeft collega-docent Hofman op de locatie Amersfoort les aan jongens. Sinds 2019 is hij docent Grond-, Weg- en Waterbouw. Hij werkte jarenlang in het bedrijfsleven bij een infrabedrijf en kent deze wereld vanuit de praktijk. De overstap naar het reformatorisch onderwijs was groot. “Ik zeg wel eens tegen de jongens: op de bouw begint de dag bij wijze van spreken vaak met een vloek, hier met het Woord van de Heere. Het is een voorrecht dat we een reformatorisch mbo hebben. Als je ziet wat het gekost heeft om dit onderwijs op te zetten… het is goed om dat steeds weer te beseffen.”

"Jongeren van nu zoeken naar echtheid"

PREKEN

Zijn motivatie om juist in het reformatorisch onderwijs les te geven? Jongeren een tijdje vergezellen op hun levensweg. “Ik voel me ambassadeur van een mooi vak, je volgt hier niet een opleiding om straks op de bouwplaats te preken. Tegelijk geven we studenten wel een boodschap mee: Zoek eerst het Koninkrijk van God. In gesprekken probeer je met vallen en opstaan het Woord door te geven, vanuit je hart.” Of dat niet lastig is in een groep stoere doeners? “Je komt soms tot een gesprek over de wezenlijke zaken. Dat is mooi, waardevol! Jongeren voelen haarfijn aan of het echt is wat je zegt. Als je zelf in afhankelijkheid van de Heere je werk mag doen, dan merken ze dat. Jongeren van nu zoeken naar echtheid.”

Dit artikel staat in het magazine StraCKs 2020-2021, een uitgave van het Hoornbeeck College. Bekijk hier het hele magazine