Zoeken

Docenten aan het woord

Mw. I. Loosman-Brussé

Wat is sfeer?

“Sfeer is moeilijk te omschrijven. Je moet het proeven. Je hebt er zintuigen voor nodig. En om een goede sfeer te creëren, heb je vooral jezelf nodig.”

Leg dat eens uit…

“Een goede sfeer is een veilige sfeer, waarin studenten zichzelf kunnen zijn en fouten durven te maken. Dat bereik je alleen door een relatie te hebben met studenten.”

Hoe ontstaat er een goede relatie tussen studenten en docenten?

“Dat zit ‘m soms in heel kleine dingen, zoals ’s morgens bij de deur staan en ‘Goedemorgen’ zeggen. Echt contact maken, daar draait het om. Studenten in de ogen kijken, vragen hoe het met ze gaat. Een stukje van jezelf geven; warmte en liefde. Je hart voor hen openstellen. In de les vraagt het ook om duidelijkheid over wat je van de studenten verwacht. Daar ben ik helder in: hard werken en meedoen. Maar op z’n tijd een grapje moet kunnen. Ik begin de les ook altijd met een praatje. En als we eens een lange les hebben en de studenten willen wat warms halen bij het eten, dan heb ik daar geen moeite mee.”

Hoe herken je een goede sfeer in de klas?

“Je merkt dan dat studenten naar je toekomen met persoonlijke vragen en problemen. Ze geven je vertrouwen. Een goede sfeer komt ook de leerprestaties ten goede. De sfeer is een basis voor de werkhouding.”

Sfeer is dus geen vrijblijvend onderwerp?

“Zeker niet. De manier waarop we als docenten met studenten omgaan, is onderdeel van de vorming. Als het goed is, zien ze dat wij niet boven maar náást hen gaan staan. Net zoals ze later niet boven maar naast hun cliënten staan. Een goede sfeer op school is in dat opzicht een verrijking voor het leven!”

219