Zoeken

Docenten aan het woord

Dhr. H.B. van der Horst

Vragen leren stellen

Industriële Automatisering is – hoe kan het ook anders – techniek pur sang. “De studenten leren om industriële besturingen te ontwerpen met behulp van een PLC, een programmeerbare processor. De PLC zorgt op basis van informatie van buitenaf dat de juiste dingen gebeuren. Stel je een brug voor. Wanneer gaat de brug open? Hoe lang staat de brug omhoog? Hoe ‘weet’ de brug dat hij weer dicht moet? Gaat er ook een slagboom naar beneden vóórdat de burg opengaat? En wat als er een ambulance door moet? Of als de brug zomaar open gaat? Wat krijgt de brugwachter te zien op zijn scherm als de brug het niet doet? Allemaal informatie die van groot belang is en uiteindelijk in de PLC verwerkt moet worden. De studenten moeten dus vragen leren stellen over het proces, voor ze gaan ontwerpen of bouwen.”

En daarmee wordt het vak Industriële Automatisering ineens veel meer dan alleen techniek. “De theorie is belangrijk, natuurlijk. De technische vaardigheden ook. Maar wat ik de studenten daarnaast mee wil geven is omgevingsbewustzijn en verantwoordelijkheidsgevoel. Het besef dat de technische keuzes die je maakt, in de praktijk grote gevolgen kunnen hebben.” Prachtig als het kwartje valt bij studenten, vindt Van der Horst. “Aan het eind van de opleiding zie ik dan jonge professionals met technische vaardigheden en kennis, die gedreven en met verantwoordelijkheidsgevoel hun werk doen. Daar doe ik het voor.”

Rene ter Horst

Dhr. H.B. van der Horst

docent Industriële Automatisering (Elektrotechniek)

219