Hoornbeeck College
Locaties

Twee nieuwe practoraten van start bij Hoornbeeck College

Het Hoornbeeck College heeft twee nieuwe practoraten gestart met als thema’s Lerend werken en Innovatieve technologie. Beide practoraten hebben een looptijd van drie jaar. Door praktijkgericht onderzoek wil het Hoornbeeck de verbinding tussen de opleidingen en het werkveld versterken en verkennen hoe innovatieve technologieën op een betekenisvolle manier kunnen bijdragen aan toekomstgericht vakmanschap.

Er zijn twee practoren aangesteld per 1 september 2025: Laura Boele voor Lerend werken en Marcel Zandee voor Innovatieve technologie. Een kenniskring met onderzoekers uit de opleidingen en het werkveld wordt samengesteld voor elk van beide practoraten.

Practoraat ‘Lerend werken’ – Laura Boele

Het practoraat ‘Lerend werken’ richt zich op het versterken van de verbinding tussen de opleidingen en het werkveld. In het onderzoek staat de beroepspraktijkvorming centraal. Binnen de opleidingen van het Hoornbeeck College wordt de verbinding met de beroepspraktijk op uiteenlopende manieren vormgegeven. Het practoraat onderzoekt welke werkzame principes hieraan ten grondslag liggen, wat dit betekent voor de manier waarop studenten worden opgeleid en welke nieuwe vormen van opleiden in samenwerking met het werkveld ontwikkeld kunnen worden. De blijvende waarde van vorming vanuit de christelijke identiteit van het Hoornbeeck College is een pijler onder de vragen van het practoraat.

Practoraat ‘Innovatieve technologie’ – Marcel Zandee

Het practoraat ‘Innovatieve technologie’ heeft als doel studenten binnen alle onderwijssectoren kennis te laten maken met innovatieve technologieën en hen te helpen deze verantwoord te benutten. Dit betreft onder andere zorgtechnologie, kennis en toepassing van AI binnen de opleidingen, Virtual Reality (VR) en simulatieonderwijs. Door het uitvoeren van praktijkgericht onderzoek draagt het practoraat bij aan dieper leren: leren dat gericht is op inzicht, reflectie en toepassing, met nadruk op kritisch bewustzijn. Technologie wordt daarbij benaderd vanuit praktische toepassing én vanuit ethische en identiteitsvragen, in lijn met de christelijke identiteit van het Hoornbeeck College.