Naar hoornbeeck.nl
Terug naar alle verhalen

Opleidingsmanager Klaas: “Juist doordat het werk intens is, zijn we als collega’s een hechte club”

Opleidingsmanager Klaas Coster

De switch naar het onderwijs was even schakelen voor Klaas Coster, die uit het bedrijfsleven kwam. Dan is het fijn om gesteund te worden door collega’s. En dat is juist waar het Hoornbeeck College zo goed in is, vertelt de opleidingsmanager uit Kampen 

Scroll naar het einde van het verhaal om de video van Klaas te bekijken.

“Als buitenstaander had ik een bepaald beeld van het onderwijs: studenten komen naar school, leren dingen tijdens de les, en gaan weer naar huis”, vertelt Klaas. Maar het mbo-onderwijs is zoveel meer. Lessen moeten spannend en uitdagend zijn. Je kunt geen uur achter elkaar gaan praten, want de spanningsboog is niet zo lang. Studenten lopen stages en werken steeds meer aan projecten. Ze moeten zelf dingen uitzoeken. Je begeleidt jonge mensen in hun loopbaan, je leert ze mens worden. Dat is zo ontzettend mooi om te doen, daar kan ik elke dag van genieten.” 

Overstap naar onderwijs

Ooit deed Klaas Coster (39) de mbo-opleiding Bouwkunde, maar daarin heeft hij niet lang gewerkt – hij kwam terecht in het commerciële bedrijfsleven, waar hij tien jaar werkte in de verkoop van sanitair. “Ik vond het altijd leuk om stagiaires te begeleiden en nieuwe collega’s in te werken. Toen begon het te kriebelen: is het onderwijs niet wat voor mij?” Klaas besluit te starten met de lerarenopleiding aan de Driestar. Na twee jaar studeren wijst iemand hem op een vacature als docent economie bij het Hoornbeeck College in Kampen. Hij reageert en wordt aangenomen. 

“Het was wel even schakelen in het begin. Het onderwijs is intenser dan het bedrijfsleven. Ik vond het lastiger dan ik dacht, maar ook leuker. Op een vrijdagmiddag had ik twee klassen achter elkaar. In de eerste les, een secretaresseklas, stelde een studente een vraag – terwijl het de bedoeling was dat ze het onderling zouden oplossen. Ik reageerde: ‘Heb je het al aan je collega – je medestudent – gevraagd?’ Toen schoot het meisje uit haar slof, ze viel verbaal tegen me uit. Als beginnend docent word je daar onzeker van. Het uur daarna had ik een rekenvak, met een klas met alleen maar jongens. Eén student vond een bepaalde berekening erg lastig. Toen ik het nog een keer had uitgelegd, viel het kwartje. Hij zei: ‘Ik heb dit nog nooit begrepen, en nu snap ik het!’ Het waren twee uitersten op die middag – dan ga je een ontzettend goed weekend in.” 

Dat het mbo-onderwijs iets voor Klaas zou zijn, had hij niet gedacht. “Maar ik kan me nu niet meer voorstellen dat ik een andere keus zou maken. Je werkt met 16- tot 20-jarigen, in allerlei variëteiten. Studenten komen als kinderen binnen, en gaan als mannen en vrouwen weg. Het proces van volwassen worden maak je helemaal mee, hoe geweldig is dat?” 

"Je leert ze mens worden"
Opleidingsmanager Klaas Coster

Opleidingsmanager

In 2022, als Klaas acht jaar als docent werkt, komt er een plek vrij voor opleidingsmanager in de sectoren economie en technologie. Hij besluit voor die positie te solliciteren. “Ik ben in het sollicitatieproces wel transparant geweest, want je moet leidinggeven aan collega’s waarmee je eerst in het team zat. Hoe gaan zij erop reageren?”  

Dat het voor de sector technologie was, heeft meegespeeld in zijn keuze. “Ik heb wat met de doelgroep. Techniekstudenten houden vaak echt van hun vak. Ze zitten dicht bij het werkveld: ze gaan één dag per week naar school, en werken vier dagen in de bouw. Ik vind het leuk om te zien hoe ondernemend ze zijn.”  

Als opleidingsmanager geeft Klaas nu leiding aan drie onderwijsteams, zowel in de sector technologie als economie. In zijn huidige rol heeft hij minder contact met studenten. “Soms mis ik het lesgeven. Maar ik zie de studenten nog regelmatig, als ze er met hun loopbaanbegeleider niet uitkomen bijvoorbeeld.” En juist dat hij meer bezig kan zijn met visie en beleid, vindt hij mooi. “Je kunt op afstand wat meer betekenen, de ideeën uitdragen die je hebt over goed onderwijs. Daarnaast vind ik het leuk om mensen faciliteren, om ze te helpen in waar ze goed in zijn. Als ik iemand een beetje zie inkakken, heeft diegene waarschijnlijk iets anders nodig – dan schud je samen de bedden op.”  

"Ik vind het leuk om mensen te faciliteren"
Opleidingsmanager Klaas Coster

Gesprekken over zingeving

Klaas heeft destijds niet heel bewust voor reformatorisch onderwijs gekozen. “Eerlijk is eerlijk: de meerwaarde van reformatorisch onderwijs heb ik pas ervaren toen ik er werkte. De reden dat we goed scoren in de resultaten, zit ook in de basis. De Bijbel gaat elke dag open, maar gesprekken over zingeving ontstaan ook spontaan tijdens de les. Tijdens een les marketing keken we een documentaire over de manier waarop Ali Express werkt, met de fabrieken in China. Zonder dat ik iets zei, trokken studenten zelf hun conclusies: dit kan toch eigenlijk niet?” 

Elkaar vormen als collega’s

Over het Hoornbeeck College als werkgever kan Klaas alleen maar positief zijn. “Je wordt goed begeleid als beginnend docent, er zijn altijd mensen die om je heen staan. Dat zit in de formele dingen – de weekopening en -sluiting met elkaar, samen een kop koffie drinken na je lesdag – maar vooral in de informele dingen. De ruimte eromheen, de gesprekken die je met elkaar hebt. Je kunt altijd binnenlopen bij collega’s. Het is belangrijk dat je werkgever die contacten met elkaar faciliteert. Juist doordat het zo intens is, begrijp je elkaar. Dat maakt dat het een hechte club is. Vanuit mijn huidige rol stimuleer ik dat ook: gooi het er maar uit in de lerarenkamer, klaag maar even. We zijn studenten aan het vormen, maar we vormen elkaar ook elke dag.”