Het opleiden, vormen en toerusten voor een beroep staat centraal op het Hoornbeeck College. De beroepspraktijk is het uitgangspunt van het onderwijs. In die praktijk gaat het om kennis, houding en vaardigheden. Ofwel: leren voor het leven. Als reformatorische mbo-school dragen we daarbij de boodschap van de Bijbel en de daarop gegronde gereformeerde belijdenisgeschriften uit. De boodschap van wedergeboorte, geloof en bekering is het vertrekpunt en is tevens richtingbepalend.
Studenten en medewerkers van onze school kiezen met overtuiging voor reformatorisch onderwijs en voelen zich er thuis. Passend binnen de eenheid van gezin, kerk en school. Het Hoornbeeck College maakt zich niet alleen sterk voor een goede voorbereiding op de praktijk, maar wil daarnaast zijn positie in de beroepskolom versterken. Samen met de toeleverende reformatorische scholen voor voortgezet onderwijs zet de school zich in voor doorlopende leerlijnen.
Gestelde en behaalde doelen
In Onderwijs met een plus, ons onderwijs richting 2020 worden de strategische doelen van het Hoornbeeck College beschreven. Voor de concretisering van onze gestelde doelen verwijzen we naar:
Managementrapportages van het directieteam. Die worden twee keer per jaar gedeeld met het College van Bestuur. De gegevens voor deze rapportages krijgt het directieteam uit rapportages van de verschillende Hoornbeeck-locaties.
Kwaliteitsplan met daarin het excellentieplan. Deze plannen beschrijven hoe we de onderwijskwaliteit willen waarborgen en excelleren in bepaalde doelgebieden. De versie van februari 2017 geeft de stand van zaken weer uit het jaar 2016.
BPV-verbeterplan dat vanuit het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt gemonitord.
Het Hoornbeeck College heeft veel contacten en onderhoudt actief relaties met verschillende doelgroepen. Om onze directe contacten met medewerkers en studenten te stimuleren is er een ondernemingsraad en een studentenraad. Belangrijke thema’s worden in centrale bijeenkomsten besproken. De ouders van studenten worden regelmatig op de hoogte gebracht van ontwikkelingen binnen de school. Het Hoornbeeck College heeft een actieve schoolvereniging waarvan ouders lid kunnen worden. Het bestuur van deze vereniging wordt gevormd door de Identiteitsraad die toeziet op het behoud van het reformatorische karakter van de school. Het College van Bestuur vergadert een aantal keer per jaar met de Identiteitsraad en daarnaast is er jaarlijks een ledenvergadering van de schoolvereniging.
Via stage- en werkgeverscontacten heeft het Hoornbeeck College veel contacten met organisaties. Daarnaast is er een netwerk met bedrijven en instellingen, getiteld Ondernemend onderwijs. De school onderhoudt contacten met onder meer de VRO (Vereniging Reformatorische Ondernemers), de VRCL (een reformatorische zakenvereniging), de RMU (organisatie voor werkgevers en werknemers) en de ROV (Reformatorische Oudervereniging). In het verslagjaar hebben we in diverse regio’s themabijeenkomsten gehouden met kerkenraden over het thema ‘Hoe blijf ik in gesprek met onze jongeren?'.
Onze studenten komen van een aantal reformatorische scholen voor voortgezet onderwijs. Met deze scholen onderhouden we vanzelf goede contacten, evenals met diverse hogescholen. Het Hoornbeeck College participeert actief in de brancheorganisatie MBO Raad. Ook wordt vanuit de school geparticipeerd in de kenniskring van het lectoraat ‘Nieuwe media in onderwijs en opvoeding’ (Driestar Educatief) en de kenniskring van de bijzondere leerstoel onderwijsrecht van het beroepsonderwijs (Vrije Universteit).