Zoeken

Docenten aan het woord

Dhr. K. Mulder

Als docent K. Mulder op zaterdag naar Ikea gaat, geniet hij. Niet alleen van de aanbiedingen, maar vooral van de positionering. “Ik kijk graag door de marketingbril naar een winkelformule of merk.”

Mulder geeft verschillende commerciële vakken. Hij vindt ze allemaal mooi, maar het vak marketing springt er toch uit. “Na mijn opleiding internationale marketing ben ik in het bedrijfsleven gaan werken. De verkoopkant trok mij wel. De pure verkoop, maar óók het nadenken over hoe je een product in de markt zet. Hoe je een bedrijf zichtbaar maakt in de markt. De positionering noemen we dat.” In zijn lessen haalt Mulder graag voorbeelden aan.

Ikea is er één van. “Prachtig hoe die zich hebben weten te positioneren. Ze bieden een redelijke kwaliteit voor de laagste prijs. Dat kan alleen door slim te produceren. Marketing begint dus al bij de inkoop.”

Andere voorbeelden die het goed doen in de commerciële klassen, zijn de automerken. Ze doen er jaren over om een imago op te bouwen. “Elk automerk roept een bepaald gevoel op. Soms denk ik daar met de studenten over na. Waar denk je aan bij Audi, Volkswagen, BMW, Ford? Dat imago, dát is het resultaat van marketing.”

Mulder vindt het mooi dat hij naast de commerciële vakken ook burgerschap geeft. Het ene moment geeft hij les over marketing, verkopen, reclame of klantenservice. Het andere moment denkt hij met de klas na over actuele maatschappelijke onderwerpen. “Een mooie mix!”

219