Zoeken

Docenten aan het woord

Dhr. J. Kooistra

Van kwadraten tot worteltrekken en ouderwetse keer- sommen; docent J. Kooistra laat de studentenhersens stevig kraken. En dat is ook nodig, want rekenen is tegenwoordig weer vast onderdeel van het mbo-examen. Met zijn schat aan praktijkervaring en verhalen over het ‘oude Hoornbeeck’ weet docent Kooistra elke student te boeien.

Toen:

Hij was één van de eerste studenten van de Trigland meao, de vroege voorganger van het Hoornbeeck College. In een oud klooster in Amersfoort leerde docent J. Kooistra de eerste kneepjes van het economievak. “Een tijd om nooit te vergeten. Niet alleen qua sfeer en beroepsvoorbereiding, maar ook omdat ik er mijn vrouw heb ontmoet,” lacht hij. “De sectoren hadden in die tijd allemaal een eigen vleugel binnen het gebouw. Als student waardeerde ik de kleinschaligheid van de opleiding. Iedereen kende elkaar  en dat zorgde voor een knusse sfeer. Ik herinner me nog dat een van de examenklassen een kameel had laten komen om rondjes te rijden op het schoolplein. Totaal onverwacht. Na overleg met de docenten mocht de kameel blijven en hebben alle studenten er een rondje op gemaakt. Dat zijn dingen die je bijblijven.” Na zijn opleiding rolde Kooistra al snel het bedrijfsleven en de zorg in. Een ideale voorbereiding op zijn baan als docent rekenen bij de sector Welzijn: “Als hoofd van een metaalbewerkingsfabriek leerde ik boekhouden, terwijl ik als hoofd van een dagactiviteitencentrum van Adullam de zorg van binnenuit leerde kennen. Ik wist toen uiteraard nog niet dat ik met deze loopbaan voor de klas terecht zou komen.”

Nu:

Rekenen saai? “Zeker niet!” volgens Kooistra. “Met de juiste methodes en gestructureerde uitleg is rekenen een uitdaging voor elke student. Zeker wanneer je werkt aan de hand van casussen uit de praktijk.” Twee jaar geleden heeft Kooistra bewust de stap naar het onderwijs gemaakt. “Ik had al eerder lesgegeven en er mijn hart aan het doceren verloren. De overheid heeft rekenen inmiddels als verplicht onderdeel van het examen ingevoerd. En terecht. Ook binnen de zorg wordt veel rekenwerk gevraagd. Zo moet je werken met cliëntformaties, heb je te maken met verschillende vormen van budgetbeheersing per groep en is het nodig om de cliënten te begeleiden bij hun persoonlijke financiën.” En dat merken de studenten. Zeker wanneer ze op stage gaan. “Vaak valt dan ineens het kwartje. Ze zien hoe vaak je eenvoudige rekenoefeningen gebruikt in de praktijk. Dus rekenen? Reken maar van yes!”

Kooistra

Dhr. J. Kooistra

Docent Rekenen

219